Τρίτη, 3 Μαΐου 2011

Oικολογία Αλληλεγγύη - Πράσινη διαχείριση των απορριμμάτων ΤΩΡΑ!

οικολογια αλληλεγγυη


Δεν κρυβουμε πια τα σκουπιδια μας κατω απ' το χαλι - Τα καιμε

Όχι στην καύση


Γέμισε το χαλί, άρχισαν να φαίνονται τα σκουπίδια μας και να ενοχλούν την αισθητική μας! Ντρεπόμαστε, φοβόμαστε και τα πρόστιμα και αντί να αφυπνισθούμε έστω και τώρα και να στραφούμε σε μια διαχείριση που θα είναι πιο οικονομική, πιο κοινωνικά δίκαιη με τις λιγότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις, υιοθετούμε την καύση των σκουπιδιών μας.

Όχι εμείς, φυσικά, αλλά η κυβέρνηση, που ξέχασε εδώ και καιρό τη φιλολογία για πράσινη ανάπτυξη και προωθεί τη δήθεν «μαγική λύση» της τεχνολογίας και των μεγάλων ιδιωτικών επενδύσεων.

Τι συμβαίνει όμως ακριβώς;

Το εργοστάσιο καύσης του 40% των απορριμμάτων του νομού Θεσσαλονίκης προβάλλουν πως έχει αποφασισθεί με την ΚΥΑ 198436/18-04-2001 των υπουργών Περιβάλλοντος, Εσωτερικών, Υγείας, και Πολιτισμού, μετά από την Έγκριση των Περιβαλλοντικών Όρων του έργου «Ολοκληρωμένη Εγκατάσταση Επεξεργασίας και Διάθεσης Απορριμμάτων Ο.Ε.Ε.Δ Νοτιοανατολικής ενότητας Ν. Θεσσαλονίκης». Η απόφαση, όμως, αυτή βρίσκεται σε αντίθεση με την ομόφωνη αρνητική γνωμοδότηση του πρώην Νομαρχιακού Συμβουλίου, η οποία ανέφερε ότι απορρίπτει τη δημιουργία εργοστασίου καύσης στον Άγιο Αντώνιο και θα εξετάσει τη δυνατότητα αλλαγής χωροθέτησης.

Η Οικολογία - Αλληλεγγύη είναι αντίθετη στην προώθηση μονάδων καύσης μέσω των μονάδων βιολογικής ξήρανσης γιατί:

  • Η καύση αποβλήτων είναι η μεγαλύτερη πηγή έκλυσης διοξινών, σημαντικού ποσοστού υδραργύρου και μικροσωματιδίων. Ακόμη και με την καλύτερη τεχνολογία, εκπέμπονται τοξικά βαρέα μέταλλα, άκαυστα απόβλητα και προϊόντα ατελούς καύσης.
  • Παράλληλα, παράγονται στερεά απόβλητα -σκουριά και τέφρα- τοξικά υγρά απόβλητα, που απαιτούν ειδική διαχείριση. Η σημερινή τεχνολογία δεν εγγυάται τη συνεχή και αδιάλειπτη παρακολούθηση των τοξικών ρύπων. Δεν εξαφανίζονται τα απόβλητα ούτε οι ρύποι και απλά μεταφέρονται από την ατμόσφαιρα στο έδαφος και στο νερό.
  • Είναι η πιο ακριβή μέθοδος, τόσο ως επένδυση όσο και ως λειτουργία.
  • Δημιουργεί τις λιγότερες θέσεις εργασίας σε σχέση με άλλες μεθόδους, όπως η ανακύκλωση, η επαναχρησιμοποίηση και η εναλλακτική διαχείριση.
  • Σπαταλά ενέργεια, αφού χρειάζεται περισσότερη ενέργεια για να λειτουργήσει από την ενέργεια που θα εξοικονομηθεί από το παραγόμενο προϊόν.
  • Θα πρέπει να συνοδεύεται από ένα ΧΥΤΑ απορριμμάτων για τις περιπτώσεις διακοπής λειτουργίας του εργοστασίου για λόγους όπως απεργίες οδοκαθαριστών κτλ και ένα ΧΥΤΑ επικινδύνων τοξικών για τα υπολείμματα της καύσης.
  • Είναι ανταγωνιστική της ανακύκλωσης και δεν προάγει τη συνολική εφαρμογή της δέσμευσης της χώρα μας για ανάκτηση του 60% και ανακύκλωσης του 55-80% των συσκευασιών μέχρι το 2011.
  • Θα δεσμεύει τους ΟΤΑ για τουλάχιστον 20 - 30 χρόνια, αφού θα πρέπει να παραδίνουν συγκεκριμένες ποσότητες απορριμμάτων με συγκεκριμένη ποιοτική σύσταση στις μονάδες. Αυτό σημαίνει ότι και να θέλουν οι ΟΤΑ να αυξήσουν την πρόληψη, την ανακύκλωση ή την κομποστοποίηση, θα κινδυνεύουν να πληρώσουν μεγάλα χρηματικά ποσά για ποινικές ρήτρες, που θα υπάρχουν στις συμβάσεις.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, απορρίπτουμε την καύση και στηρίζουμε σχέδια διαχείρισης που βασίζονται πραγματικά στην αρχή της πρόληψης και της προφύλαξης, με ξεκάθαρη ιεραρχία:

ΠΡΟΛΗΨΗ, ΕΠΑΝΑΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΗ, ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ, ΑΣΦΑΛΗΣ ΔΙΑΘΕΣΗ ΤΩΝ ΑΔΡΑΝΩΝ ΥΠΟΛΕΙΜΜΑΤΩΝ στη λύση που είναι καλύτερη οικονομικά και περιβαλλοντικά αλλά και κοινωνικά δίκαιη, αφού δε θα οδηγήσει σε επιπλέον επιβάρυνση των πολλών.

Χρειαζόμαστε δηλαδή:

- Μια πράσινη πολιτική ολοκληρωμένης διαχείρισης των αστικών στερεών απορριμμάτων (ΑΣΑ), με το χαμηλότερο κόστος, με τις περισσότερες νέες θέσεις εργασίας, με την αποτελεσματικότερη προστασία του περιβάλλοντος και με κοινωνικά δίκαιη κατανομή του παραγόμενου πλούτου από τα απορρίμματα. Μια πολιτική που υλοποιείται με δημόσια-αυτοδιοικητική διαχείριση των απορριμμάτων και που βασίζεται πραγματικά στους τρεις άξονες (μείωση-πρόληψη, επαναχρησιμοποίηση και ανακύκλωση), έτσι ώστε μια πολύ μικρή ποσότητα αδρανών απορριμμάτων να καταλήγει σε χώρο υγειονομικής ταφής υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ).

- Αναθεώρηση του Περιφερειακού σχεδιασμού (ΠεΣΔΑ), αφού αυτός που εγκρίθηκε το 2005 και είχε χρονοδιάγραμμα εφαρμογής των προτεινόμενων έργων μέχρι το 2010, δεν υλοποιήθηκε, κρίθηκε κατά γενική ομολογία αναξιόπιστος αλλά είναι και ανεφάρμοστος όταν προβλέπει την κατασκευή 7 τέτοιων εργοστασίων, τα οποία είναι αδύνατον να γίνουν στην εποχή της κρίσης που διέρχεται η χώρα.

Ο νέος Περιφερειακός Σχεδιασμός θα πρέπει να στηρίζει πολιτικές αποκεντρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων, δεσμεύοντας κάθε Δήμο σε τοπικούς στόχους και ποσοστά μείωσης, ανάκτησης και ανακύκλωσης, με βάση τα προβλεπόμενα στην ευρωπαϊκή νομοθεσία. Υπόψη ότι τα Περιφερειακά σχέδια διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΠεΣΔΑ) υπάγονται πλέον σε εκείνα τα σχέδια και προγράμματα για τα οποία απαιτείται η εκπόνηση Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης (ΣΠΕ).

Η ΚΥΑ αυτή ανοίγει το δρόμο σε ένα σύστημα διαχείρισης των ΑΣΑ που απέχει πολύ από ένα σύστημα που θα είναι περιβαλλοντικά αποτελεσματικό, οικονομικά εφικτό και κοινωνικά αποδεκτό.

Καλούμε την Περιφέρεια, τους νεοεκλεγέντες περιφερειακούς συμβούλους, τις δημοτικές αρχές, όλες τις δημιουργικές δυνάμεις αλλά και τους κοινωνικούς φορείς και τις τοπικές κοινωνίες να προωθήσουμε από κοινού μια βιώσιμη στρατηγική για τα απορρίμματα της Θεσσαλονίκης και της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, ώστε να απεμπλακούμε από τα αδιέξοδα, την επιβολή λύσεων «εν κρυπτώ» αλλά και το σύνδρομο «όχι στη δική μου αυλή». Πρέπει να σταματήσουμε τη συνεχιζόμενη σπατάλη πόρων και την εκτεταμένη ρύπανση του περιβάλλοντος με επιλογές που να είναι δίκαιες, οικολογικές και οικονομικά συμφέρουσες για τους πολλούς κι όχι για τους λίγους.

Είναι ώρα ευθύνης για όλους μας.

ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου