Κυριακή 29 Απριλίου 2012

AΠΑΝΤΗΣΗ ΟΙΚΟΛΟΓΩΝ ΠΡΑΣΙΝΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΗΣ ΙΕΡΑΣ ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΣ



Μετά λύπης διαπιστώσαμε ότι η εκδήλωσή μας για τον εκδημοκρατισμό των θεσμών και του φορολογικού συτήματος, στην οποία εντάξαμε και την ισότιμη και αναλογικά ισόνομη πληρωμή φόρων από όλους τους Έλληνες πολίτες και τα νομικά πρόσωπα που δραστηριοποιούνται στην ελληνική επικράτεια, μεταξύ αυτών και την Εκκλησία, όπως επιτάσσει το Σύνταγμα - το οποίο οι Οικολόγοι Πράσινοι σέβονται και υπηρετούν - δυσαρέστησε τη Μητρόπολη Βεροίας.
Βεβαίως, το λυπηρό της υπόθεσης είναι ότι αντί η εκδήλωση αυτή να αποτελέσει αφορμή για αυτοκριτική, συζήτηση και εξαγωγή συμπερασματών για τη Μητρόπολη, την οδήγησε σε μια συντηρητική αναδίπλωση και σε μια προσπάθεια να αποτινάξει από πάνω της την ευθύνη για οτιδήποτε συμβαίνει σε αυτόν τον τόπο, δεδομένου ότι μετά το Ελληνικό Δημόσιο είναι ο πρώτος μεγαλύτερος γαιοκτήμονας, με τεράστια κινητή και ακίνητη περιουσία.
            Άλλωστε, ενδεικτικό είναι ότι κανείς από τη Διοίκηση της Μητρόπολης δεν έκανε τον κόπο να παραβρεθεί στην εκδήλωσή μας, προκειμένου να επιχειρηματολογήσει. Αντίθετα, παραθέτοντας γενικότητες και ασάφειες ανακοίνωσε την απάντησή της στην εκδήλωση αυτή -εγγράφως - σε ηλεκτρονικά και έντυπα ΜΜΕ.
            Η ιστορία της νομοθεσίας στη μεταπολιτευτική Ελλάδα και η επιμονή της Εκκλησίας να ξεχνάει τον πραγματικό της σκοπό και να προσκολάται στην πολιτική ηγεσία έχουν δείξει ότι όχι μόνο κάνει τα πάντα να απαλλαγεί από οποιοδήποτε οικονομικό και κάθε είδους βάρος που σηκώνει ο ελληνικός λαός, αλλά προσπαθεί να διαφυλάξει τα “προνόμιά” της παρεμβαίνοντας σε εδάφη που είτε δε θα έπρεπε να την απασχολούν (βλ. Δημόσια διοίκηση) είτε δεν την αφορούν (πολιτικό σύστημα).
          Έτσι λοιπόν η Εκκλησία κατάφερε:

·         Να απαλλάξει τον εαυτό της από το φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας, ενώ η ίδια κατέχει τεράστια ακίνητη περιουσία ( περίπου 1,3 εκατομ. στρέμματα ακίνητης περιουσίας) .

·         Να απαλλαγεί από τη μοναδική -ας πούμε- θεωρητικά σοβαρή οικονομική επιβάρυνσή της  υπέρ του ελληνικού Δημοσίου, της εισφοράς, δηλαδή, του 35% των τακτικών εσόδων των ναών, ποσό που υποτίθεται κατέβαλε η Εκκλησία στο ελληνικό κράτος για τους μισθούς ιερέων. Τους μισθούς αυτούς τους κάλυπτε και εξακολουθεί να τους καλύπτει μέχρι σήμερα το ελληνικό κράτος. Επί της ουσίας ποτέ δεν κατέβαλε αυτήν την εισφορά , μιας και φρόντιζε να εμφανίζει την πλειοψηφία των κερδών ως δωρεές, ώστε να μη φορολογούνται και να μην αποδίδεται η εισφορά αυτή (βλ. Ενδεικτικά υπ'αριθμ. 190 απόφαση Μητροπολίτη Αιγιαλείας Αμβρόσιου της 19 Απριλίου 2004). Μάλιστα είναι γνωστό ότι οι περισσότεροι ιερείς δεν τηρούσαν βιβλία ισολογισμού και προτρέπονταν στο να εμφανίζουν όλα τα έσοδα ως δωρεές. Ακόμα όμως και αυτή η τυπική υποχρέωση της Εκκλησίας, το 2004 και εν όψει εθνικών εκλογών, καταργήθηκε με νόμο που ψηφίστηκε από το ΠΑΣΟΚ (Ν. 3220/2004) .

·         Αμέσως μετά τις εθνικές εκλογές του 2004, η νικήτρια ΝΔ έρχεται με νέο νόμο να καταργήσει και το φόρο 10% που επιβαρύνει τα μισθώματα από την εκμίσθωση γαιών και οικοδομών ( Ν3926/2004 ).

·         Με το νόμο 3247/2005 απαλλάσσεται η Εκκλησία από το φόρο αυτόματου υπερτιμήματος και το τέλος συναλλαγής. 

·         Με το νόμο 3842/2010 απαλλάσσεται η Εκκλησία από την επιβολή ΦΠΣ στις νεόδμητες οικοδομές.

·         Ορίστε μερικές μεσολαβήσεις της Εκκλησίας, ώστε να απαλλαχθεί από φόρους και επιβαρύνσεις που κατά τ'άλλα επιβαρύνουν τον Έλληνα πολίτη. Καμία προσπάθεια δεν έκανε η Εκκλησία να αποτρέψει την εξαίρεσή της από αυτά, παρά ως γνήσια εταιρεία με κερδοζημίες επιδίωξε την εξοικονόμηση χρημάτων, ενώ στους πολίτες δε χαρίζεται τίποτα.

·         Βέβαια η γενική και ασαφής αναφορά της Μητρόπολης της Βεροίας σε πληρωμές φόρων (ΦΠΑ κλπ) χωρίς να αναφέρονται συγκεκριμένα ποσά αποδεικνύει τους ασυνέπεια των ισχυρισμών της. 

          Με συγκεκριμένες αναφορές λοιπόν παραθέτουμε τα ακόλουθα:

·         Το 2010, η κρατική χρηματοδότηση της Εκκλησίας ανήλθε στα 323 717 000 ευρώ (στοιχεία ΚΠ) ενώ η Εκκλησία επέστρεψε μέσω κοινωνικού έργου το ποσό των 96 234 510 ευρώ, ήτοι το 29% (σύμφωνα με εγκύκλιο του Μακαριοτάτου Αρχιεπισκόπου 
         Σημείωσις: ερ ρχιεπισκοπ θηνν κα ο ερς Μητροπόλεις τς χώρας διέθεσαν τ τος 2010 σ δρύματα κα επαθες μάδες: 96. 234. 510,47 ερ.)
 
·         Δεδομένης της ανυπαρξίας κτηματολογίου-περιουσιολογίου, η όποια φορολόγηση της εκκλησιαστικής περιουσίας δεν αποτελεί παρά ένα ποσοστό αυτής που θα έπρεπε να φορολογηθεί, ενώ η τεκμηρίωση για το ποια περιουσία επιτελεί κοινωφελή/ φιλανθρωπικό/ εκπαιδευτικό/ λατρευτικό σκοπό στηρίζεται στην πρόθεση της Εκκλησίας, ως εκ τούτου τμήμα αυτής της περιουσίας φορολογείται με ευνοϊκό καθεστώς χωρίς να το δικαιούται. 
       Η τελευταία διαθέσιμη επίσημη έκθεση του Υπ. Οικονομικών για το φορολογικό-τελωνειακό καθεστώς των Μονών του Αγίου Όρους κάνει λόγο για φοροδιαφυγή και υπό προώθηση νομοθετική παρέμβαση (βλ. χαρακτηριστικά στην εφημερίδα «Ημερήσια» http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=12752&subid=2&pubid=112812571, όπου είχε σταλεί και σχετικό ενημερωτικό σημείωμα). 

·         Η ίδια η Εκκλησία (τουλάχιστον στην περίπτωση της Μητρόπολης Καλαβρύτων) αποδέχθηκε με τον πιο επίσημο τρόπο ότι καταστρατηγούσε τις διατάξεις περί ενοριακής εισφοράς υπέρ Δημοσίου (35% μέχρι και το 2004 ως αντιστάθμισμα σε καταβολή μισθοδοσίας του κλήρου) δηλώνοντας πολύ μικρότερα σχετικά ποσά στην ΔΟΥ (βλ. σχετικά ΦΕΚ 588Β/20-4-2004, συνημμένο). Στην σχετική μάλιστα απόφαση του Μητροπολίτη Καλαβρύτων ορίζεται ότι από αυτό το 35% εξοικονόμησης για τα έσοδα της Μητρόπολης, το 5% θα πάει σε κοινωνικό έργο ("ανταπόδοση στο κοινωνικό σύνολο"). Επίσης, αποδέχεται την ύπαρξη δεύτερων μυστικών λογιστικών βιβλίων.
·         Η Εκκλησία, παρόλη την ανιδιοτέλεια που επικαλείται στην απάντησή της η Μητρόπολη Βεροίας, προσπαθεί να φοροδιαφύγει περισσότερο από τον καθένα. Παραθέτουμε αναφορές του Τύπου, που κάνουν λόγο για “ιερές απάτες με εικονικές δωρεές” - http://www.zougla.gr/greece/article/ieres-apates-me-ikonikes-dores, “ιερή φάμπρικα με πλαστές δωρεές- http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22768&subid=2&pubid=63644079” και “όργιο απάτης και φοροδιαφυγής από ιερείς - http://pepla.blogspot.com/2012/04/blog-post_7982.html.

·         Το φιλανθρωπικό έργο της Εκκλησίας δεν εξαντλείται στον κατάλογο που αναφέρει η Μητρόπολη Βεροίας. Παίρνοντας τη μερίδα του λέοντος της χρηματοδότησης του Υπουργείου Εξωτερικών για ΜΚΟ (περίπου 65% των διατιθέμενων κονδυλίων), επένδυσε σε Οργανώσεις όπως την “Αλληλεγγύη”, η οποία χρηματοδοτήθηκε με το ποσό των 7.000.000,00 ευρώ και κατέληξε με 340 τόνους σάπια κοτόπουλα στην αποθήκη της που προορίζονταν για τους πληγέντες του τσουνάμι και 12.000.000 ευρώ έλλειμμα.

·         Σε καιρό μεγάλης λιτότητας όπου η ανεργία ξεπερνάει το 20% και το όριο της φτώχιας έρχεται όλο και πιο κοντά στη μέση ελληνική οικογένεια, η Εκκλησία και τα χιλιάδες εκκλησιαστικά ΝΠΔΔ τυγχάνουν επιπρόσθετης χρηματοδότησης/ επιχορήγησης από τις Περιφέρειες, τους Δήμους, τις Δημόσιες Επιχειρήσεις και θεσμούς, όπως το λαχείο κοινωνικής αντίληψης, με ποσά που αυξάνουν κατά πολύ το ετήσιο άμεσο κόστος χρηματοδότησής της. 

·         Εξάλλου είναι αναληθές ότι η Εκκλησία καταβάλει το χαράτσι του έκτακτου φόρου ακινήτων του Ν 4021/2011 για τα ακίνητα που έχουν εμπορικό σκοπό. Παραθέτουμε δύο τρανταχτά παραδείγματα, τη μίσθωση από τους Οικολόγους Πράσινους διατηρητέου κτιρίου στην πλατεία Κουμουνδούρου, που ανήκει στην αρμένικη Εκκλησία, στο λογαρισμό ΔΕΗ του οποίου δεν συμπεριελήφθη το λεγόμενο χαράτσι. Ενημερώθηκε ο Υπουργός Οικονομικών (κ. Βενιζέλος), ώστε στη δέυτερη δόση να περιληφθεί και η πρώτη αλλά τελικά το χαράτσι δεν επιβάρυνε το ακίνητο Εκκλησίας που δε χρησιμοποιείται για λατρευτικούς σκοπούς παρά για κερδοφορία. Αφού λοιπόν κατάφερε η Εκκλησία να απαλλάξει τον εαυτό της από το χαράτσι για ένα σημαντικό τμήμα της ακίνητης περιουσίας της, εκ των υστέρων εμφανίζεται ως τιμητής των διακιωμάτων των πολιτών και μιλάει για πλήρη κατάργησή του.

·         Το γεγονός ότι και η Εκκλησία καταβάλλει κάποιους φόρους δεν αναιρεί την εκτίμηση πολύ υψηλής δημόσιας χρηματοδότησης (άμεσης και έμμεσης) σε σχέση με το προσφερόμενο κοινωνικό έργο (όπως φαίνεται από τα στοιχεία που η ίδια δημοσιοποίησε για το 2010) και το γεγονός ότι δεν υπάρχει κτηματολόγιο-περιουσιολόγιο και σαφής διάκριση της περιουσίας που εξυπηρετεί λατρευτικούς και άλλους απαλλασσόμενους σκοπούς από τη φορολογία. Το τοπίο είναι θολό τόσο αναφορικά με το μέγεθος της εκκλησιαστικής περιουσίας όσο και των ελάχιστων άμεσων ή έμμεσων φόρων που έχει κατά καιρούς καταβάλει στο ελληνικό κράτος. Αυτό που είναι σίγουρα γνωστό είναι πως η Εκκλησία συνηθίζει να συνδιαλλέγεται με το κράτος σαν προνομιακός συνομιλητής ξεχνώντας τον σκοπό γαι τον οποίο υπάρχει και υπονομεύοντας το ρόλο των πολιτών ως τμήμα μίας υγειούς δημοκρατικής και ισόνομης κοινωνίας.

Πολιτική Κίνηση Οικολόγων Πράσινων Ημαθίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου